Veelgestelde vragen

 

Covid-19 gerelateerde vragen

Ik heb infectieuze klachten, mogelijks gerelateerd aan covid-19. Wat moet ik doen?
Er zijn momenteel érg veel mensen met infectieuze klachten, we vragen daarom wat geduld en begrip in de afhandeling van je probleem.  Veel infectieuze klachten zijn te verklaren door banale virussen waar we vaak géén specifieke therapie voor kunnen geven, het belangrijkste is dat je tijdelijk binnen blijft en goed uitrust én dat je je nog steeds laat testen op covid19 om verdere verspreiding van het virus tegen te gaan. Dit blijft ook zo voor volledig gevaccineerde personen.

Mogelijke klachten van covid-19 zijn:

  • Hoest
  • Kortademigheid
  • Pijn op de borst
  • Verlies van smaak en/of geur
  • Koorts
  • Spierpijn
  • Vermoeidheid
  • Keelpijn
  • Hoofdpijn
  • Neusverkoudheid
  • Waterige diarree

Heb je infectieuze klachten, bel dan eerst naar onze praktijk. De secretariaatsmedewerker zal je enkele vragen stellen om in te schatten hoe ernstig ziek je bent:

  • Ben je slechts wat verkouden, maar maak je je niet direct zorgen om je klachten, dan is het meestal niét nodig om hiervoor een arts te raadplegen. We kunnen je dan laten testen in de triagepost en kunnen telefonisch een afwezigheidsattest maken tot de uitslag van de test gekend is (dit is meestal de dag zelf en de daaropvolgende dag)
  • Maak je je wel zorgen om je klachten en wens je een klinisch onderzoek door een arts, dan geeft de secretariaatsmedewerker je een afspraak op onze infectieuze raadpleging (dit is dagelijks door één à twee vaste artsen, dus er is hier géén vrije keuze van arts). Deze arts kijkt je na en doet ook direct een sneltest voor covid19.
Ik dien getest te worden op covid19, hoe maak ik een afspraak in de triagepost?

Wanneer je klachten van covid-19 ontwikkelt neem je in de eerste plaats via mail of telefonisch contact op met de praktijk. Eén van de artsen belt je nadien op en schat in of je getest dient te worden. Wanneer een testing nodig is maakt de huisarts eens ‘eform’ op, je ontvangt hiervan een CTPC-code via sms.

Met deze code kan je een afspraak maken in de triagepost, via de website mijngezondheid.be.
Klik hier op de link ‘staalafnamemoment reserveren op basis van een activatiecode’ links onder (zie onderstaande afbeelding).
Je kiest daar een wachtpost waarin je de staalafname wil laten doorgaan, meest waarschijnlijk die van Hasselt (Herkenrode Huisartsenwachtpost) en maakt een gepaste afspraak.

Ik moet voor testing of onderzoek naar de triagepost, waar is dit?
De triagepost is de centrale plaats waar patiënten onderzocht of getest kunnen worden bij klachten of hoog-risicocontact. Hier werken huisartsen van de regio Hasselt-Zonhoven-Diepenbeek. De triagepost bevindt zich in huis 9, naast het Virga Jesse ziekenhuis (Stadsomvaart 9, Hasselt).

Je kan hier enkel naar toe op verwijzing van je huisarts of met een code van het contact-tracing centrum.

Wanneer je een afspraak krijgt in de triagepost, dan ga je best alleen. Ga op tijd maar niet te vroeg en doe een mondmasker aan.

Hoe verlopen de 'testings' in de huisartsenpraktijk?

Afhankelijk van de ernst van je klachten zal er beslist worden of je door een arts moet worden nagekeken. Als dit niét nodig is en je enkel getest moet worden, wordt je door ons doorverwezen naar de triagepost in Hasselt voor een PCR-test.

Wanneer je wel dient te worden nagekeken krijg je een afspraak op de infectieuze raadpleging in de praktijk en zal er een sneltest gebeuren. Deze testen gebeuren ook diep in de neus en hebben de zelfde betrouwbaarheid als sneltesten als de klachten niet langer dan 5 dagen bezig zijn.

Ik heb mij laten testen, wanneer kan ik resultaat verwachten?

Het resultaat van een sneltest in de praktijk weet je na enkele minuten. Die van een PCR-test in de triagepost zijn meestal ook binnen de 12u bekend, per uitzondering kan dit uitlopen tot 24u. Je wordt dan per sms op de hoogte gesteld van het resultaat.

Hoeveel kost een covid-19 test?
Wanneer je je laat testen omdat je klachten hebt, omdat je een hoog-risicocontact hebt gehad of omdat je verbleven hebt in een rode/oranje zone is de test terugbetaald door de mutualiteit. Ook je consultatie bij de arts voor afname van de test is dan terugbetaald, je dient hier enkel het remgeld van maximaal € 4  te betalen.

Wanneer je om andere redenen een test laat doen (laag-risicocontact, vertrekken op reis, …) dien je zelf de kosten van de test te betalen. De kosten van de test worden aangerekend door het labo en bedragen ongeveer € 46. De consultatie bij de arts voor afname van deze test is wel terugbetaald, je dient hier enkel het remgeld van maximaal € 4 te betalen.

Wat als ik contact heb gehad met een bewezen positieve covid-19 patiënt?

Je bent een contactpersoon wanneer je contact hebt gehad met een bevestigde covid-19 patiënt. Dit contact moet hebben plaats gevonden 2 dagen voor of 7 dagen na de start van de symptomen, of na de afname van een positieve test bij deze persoon. In functie van het risico op besmetting worden contacten opgedeeld in 2 groepen:

      • Hoog-risicocontacten: Je bent een hoog-risicocontact wanneer je langer dan 15 minuten in contact bent geweest met de positieve patiënt en dit op minder dan 1,5 meter. Ook wanneer je rechtstreeks fysiek contact hebt gehad met een dergelijke patiënt ben je een hoog-risicocontact.
        • Zodra je op de hoogte bent van het risicocontact laat je je best een eerste keer testen.
        • Je gaat in principe 10 dagen in quarantaine.
        • Je kan deze quarantaine inkorten naar 8dagen door een 2de negatieve test af te leggen op dag 7 na het risicocontact.
        • Belangrijk: wanneer de positieve persoon jou als hoog-risico-contact heeft doorgegeven aan het contacttracing-centrum nemen zij contact met je op en regelen deze testings. Je hebt hiervoor je huisarts niet nodig. Wacht dus even op hun telefoontje om de belasting op de huisartsenpraktijk te verminderen.
      • Laag-risicocontacten: je bent een laag-risicocontact wanneer je minder dan 15 minuten contact hebt gehad met een bevestigde patiënt binnen een afstand van 1,5 meter.
        • In dit geval dien je niet getest te worden en niét in quarantaine te gaan.
        • Wel wordt aanbevolen om je sociale contacten tot een minimum te beperken, met respect tot de afstand van 1,5 meter. Je dient ook extra aandacht te besteden aan basis-hygiënische maatregelen.
        • Voor meer info: document van de overheid i.v.m. laag-risico contacten
Ik ga op reis en wil een (gratis) covid-test laten doen. Wat te doen?

Je kan vanaf nu zelf een activatiecode aanvragen om een gratis of betaalde PCR-test te laten afnemen in een afnamecentrum. Dit kan via www.mijngezondheid.be . Hiervoor heb je de hulp van je huisarts niét langer nodig. Gezien het afnemen van screeningstesten voor covid onze afspraken nodeloos belasten vragen we hiervoor géén afspraak bij de arts in te boeken. De triagepost Hasselt zal zijn capaciteit voldoende opdrijven in de zomermaanden om alle reizigers te kunnen verder helpen. Wanneer de afspraak daar toch niet past kun je ook online een afspraak inboeken bij het Centraal Medisch Laboratorium (https://www.cma.be/nl/covid-19/).

Ik ga op reis, ben volledig gevaccineerd en heb dus een covid-certificaat nodig. Waar vind ik die?

Dit certificaat kan je zelf downloaden, alle info hierover vind je op www.mijngezondheid.be.

Ik word geadviseerd in quarantaine te gaan, wat betekent dit?
Je blijft vanzelfsprekend thuis. Buitengaan is enkel toegestaan voor kleine essentiële aankopen (voeding, apotheek,…), maar enkel indien niemand anders hiervoor kan zorgen en dit per uitzondering. Hierbij moet een mondmasker in textiel gedragen worden, de hygiënische maatregelen strikt nageleefd worden en moet direct contact met andere mensen vermeden worden

Je wordt vanzelfsprekend ook geadviseerd om van thuis uit te werken. Indien nodig schrijft je arts hiervoor een quarantaine-attest.

 

 

↑ top

NIET-covid-19 gerelateerde vragen

Ik heb een voorschrift nodig. Wat moet ik doen?
Ben je al langer dan 3 maanden niet in de praktijk geweest, dan kom je best op raadpleging voor het verkrijgen van een voorschrift. De arts geeft je dan principe voldoende voorschriften mee tot een volgende controle noodzakelijk is. Kom je per uitzondering toch iets tekort, neem dan contact op met je huisarts op het belmoment.
Ik wil de uitslag van een onderzoek bespreken met mijn arts. Hoe kan ik dat regelen?
Wat heeft de arts met je afgesproken? Ging hij/zij je opbellen, wacht dan zijn of haar telefoontje even af. Mogelijks is het erg druk in de praktijk en moet je daarom wat langer wachten.

Wil je je arts toch zelf spreken, bel dan op zijn/haar belmoment. Het kan zijn dat het tijdens deze belmomenten erg druk is, geef jouw gegevens dan door aan de secretaresse en de huisarts belt jou dan zelf terug.

Ik wil een afspraak maken maar vind geen gepaste afspraak. Wat kan ik doen?
Momenteel is het erg druk in de praktijk: dr. Joke Bossers is onlangs gestopt in de praktijk en het zal nog tot oktober duren vooraleer er een nieuwe collega start. Bovendien worden we de laatste tijd overspoeld met covid-19 gerelateerde vragen en testen. Daarnaast willen we, nu dat de lockdown achter de rug is, de chronische zorg voor onze patiënten absoluut blijven verder zetten. Hierdoor zitten de afspraken vaak al enkele dagen op voorhand vol. Het kan dus zijn dat je wat langer moet wachten voor een afspraak, hiervoor vragen we jullie begrip.

Heb je een dringend medisch probleem, bel ons dan (011-27.83.80). We voorzien nog extra afspraken op de dag zelf voor deze problemen en proberen je steeds uit de nood te helpen!

Ik wil een huisbezoek aanvragen. Hoe kan ik te werk gaan?
Huisbezoeken vragen van de artsen erg veel tijd. Bovendien beschikt de huisarts op verplaatsing niet over alle nodige materiaal waardoor de zorg op huisbezoek niet altijd optimaal is. Ook is er op huisbezoek een erg hoog besmettingsrisico voor de artsen als de patiënt besmet is met covid-19. Probeer dus zo veel als mogelijk naar de praktijk te komen, zeker in deze drukke tijden! Heb je uitzonderlijk toch een huisbezoek nodig, vraag dit dan bij voorkeur aan voor 11 uur ‘s morgens.

↑ top